معلمی عشق است، کسی که تلاش می‌کند تا راه و رسم زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزد، کسی که با تمام وجود و از صمیم قلب راه درست را به فرزندان خود نشان می‌دهد.

 

به گزارش پایگاه خبری نسیم افلاک، روز معلم روز قدردانی از زحمات کسانی است که عاشقانه در میدان و سنگری قرار گرفته‌اند تا نسلی را تربیت کنند که آینده‌ در دستان آن‌هاست. کسانی که جهاد می‌کنند و گاهی خدمت به فرزندان خود را بالاتر از همه کارها می‌دانند، هستند معلمانی که جان خود را کف دست می‌گذارند و مسیرهایی را طی می‌کنند تا دانش‌آموزانی که چشم انتظار رسیدن معلم هستند در کلاس درس حاضر شوند.

 

شهید مطهری الگویی تمام عیار برای همه معلمان و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت بوده و است و از این رو ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت این بزرگمرد دانش را روز معلم نامگذاری کرده‌اند.

 

به بهانه هفته معلم و بزرگداشت مقام والای اساتید و معلمان که تلاشگران عرصه علم، دانش و آموزگاران ارتقای سلامت جامعه هستند، گفت‌وگویی با چند معلم استان لرستان داشتیم که با هم می‌خوانیم.

 

شاه کلید موفقیت معلمان داشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ارتباط خوب با دانش آموز است

سجاد رضایی در گفت‌وگو با نسیم افلاک گفت: معلم یعنی فردی رشد یافته دلسوز و خیرخواه که مسئولیت سنگین هدایت دیگران را بر عهده دارد.

 

وی بیان کرد: معلمی را هیچ زمان به عنوان شغل انتخاب نکردم بلکه بر اساس علاقه انتخاب کردم چرا که الان هم پس از سی سال که بازنشسته شوم اکنون اگر زمان برگردد قطعا معلمی را انتخاب خواهم کرد. 

 

رضایی ادامه داد: پدرم شغل آزاد داشتند و بارها به من پیشنهاد دادند که در کنارشان ادامه دهم ولی علاقه و عشق به معلمی باعث شد که این مسیر را انتخاب کنم.

 

این معلم اضافه کرد: یک معلم خودش باید در همه‌ی ابعاد وجودی مانند بعد اخلاقی، اجتماعی، شخصیتی، علمی و فناوری و در بعد فکری وجسمی رشد یافته باشد.

 

وی بیان کرد:  بالاترین بعد عدالت آموزشی فرستادن معلم با کیفت به همه اقصی نقاط کشور حتی در دورترین روستاها است که از این موضوع متاسفانه خیلی دور هستیم و به امید روزی که همه‌ی دانش آموزان از معلم با کیفیت برخوردار باشند و توجه به جایگاه و منزلت معلم چه به لحاظ اجتماعی و معیشتی از مسائل مورد توجه معلمان است.

 

این معلم در خصوص چالش‌های معلمی گفت: وجود دانش آموزان بی‌انگیزه در کلاس‌های درس، کمبود امکانات آموزشی، شلوغ بودن کلاس‌های درس بعضا انتظارات والدین می‌تواند چالش‌هایی را برای معلم ایجاد کند.

 

وی با بیان اینکه رسالت معلم تربیت انسان‌های رشد یافته در همه‌ی جنبه‌ها است، اظهار کرد: شاه کلید موفقیت معلمان داشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ارتباط خوب با دانش آموز است. 

 

رضایی با بیان اینکه تمامی کلاس‌های درس پر از خاطره هستند، گفت: بهترین خاطره این است که در طول چند سال تدریس بالای چند هزار دانش آموز هنوز ارتباط با آن‌ها را دارم.

 

معلم مهم‌ترین عامل ایجاد تغییر در رفتارها و یادگیری 

تقی احسانی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش لرستان نیز در خصوص معلم بیان کرد: مقام و منزلت جایگاه معلم زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد،که بتواند شأن هدایت به کمال و انسانی بودن را در وجود خود محقق سازد و راهنمای انسان‌ها برای رسیدن به هدف ایده‌ال و متعال شدن باشد. 

 

وی بیان کرد: معلم مهم‌ترین عامل ایجاد تغییر در رفتارها و یادگیری برای زندگی بهتر انسان‌ است. 

 

احسانی با بیان اینکه معلمی شغل نیست بلکه عشقی است بر مدار ارزش‌های انسان وآگاهی بخشیدن انسان به، شناخت خود، خلقت و خلق ناشناخته‌ها و رسیدن به خالق حقیقی، گفت: با ۳۱ سال تدریس در مدارس بازنشسته شدم اما با بازنشسته شدن دست از کار تعلیم نکشیده‌ام.

 

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش افزود: رسالت معلمی ایجاد تغییر در زندگی کودکان برای آینده بزرگسالی آن‌ها است، رسالت معلمی پیشگام بودن و آموختن راه زندگی است بنابراین داشتن مهارت و ویژگی‌های منحصر بفرد را می‌طلبد تا درمسیر درستی قدم برداشت و در حقیقت معلم تربیت نسل آینده ساز جامعه را عهده دار است.

 

احسانی گفت: امروزه با تغییر محتواها و عدم آموزش جدید نسبت به محتوا یک چالش عظیمی در مدارس و در نحوه تدریس وجود دارد و مشکلات معیشت معلم، اجازه ارتقاءدادن بار علمی او نمی‌شود.

 

معلمان الگوی مناسبی از اخلاق اسلامی و رفتارهای اجتماعی باشند

 

علی نصیری نیز می‌گوید: به همان نسبت که گرمای وجود پدر و مادر برای خانواده ضروری است و فقدان آن‌ها خانواده را به نوعی با سردی روبرو می‌کند، وجود معلم هم برای جامعه ضروری است و باعث استحکام روابط اجتماعی و فرهنگ سازی و بارور کردن فکر، اندیشه و علم جوانان می‌شود.

 

وی ادامه داد: برای اغلب معلمان، افتخاری بالاتر از این نیست که معلم واقعی باشند و نه تنها دانش‌آموزان را در تعلیم و تحصیل راهنما باشند بلکه برای آن‌ها الگوی مناسبی از اخلاق اسلامی و رفتارهای اجتماعی باشند.

 

نصیری اضافه کرد: برای معلم هیچ لذتی بالاتر از این نیست که دانش آموزان با عشق و علاقه به کلاس درس بیایند و از حضور در کلاس بیشترین بهره علمی و تربیتی را داشته باشند؛ لذا همواره تلاش کردم کلاس درس، محیطی باشد که دانش آموزانم با میل و رغبت در آن حاضر شوند و از حضور در فضای آموزش خسته و دل زده نباشند.

 

وی بیان کرد: بالطبع با توجه به تغییر شرایط جوامع، به سمت فناورانه محور بودن و حضور پر رنگ تکنولوژی در همه شئون زندگی به خصوص آموزش، معلم نیز باید به این سلاح علمی مجهز بوده و از آن‌ها در جهت آموزش کارآمد استفاده کند.

 

نصیری یادآور شد: اگر تا سه دهه قبل، ابزارهای آموزش در تخته سیاه، گچ، کتاب خلاصه می‌شد اما امروزه ابزارهای آموزش آنقدر تنوع یافته است که به تعداد کشورها و جوامع، تنوع آموزشی وجود دارد و لازم است تا در وهله اول نظام آموزشی و سپس معلمین به ابزارهای به روز و کارآمد مجهز باشند تا در این شتاب تکنولوژی، از قافله آموزش و پرورش نسل جوان عقب نمانیم.

 

وی اظهار کرد: باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشیم اگر بخواهیم آموزش، مفید و مؤثر واقع شود نباید از ایجاد روابط عاطفی سالم با دانش‌آموزان خود غفلت کنیم. به عبارتی به این اصل تربیتی آموزشی توجه داشته باشیم " درس معلم ار بود زمزمه ی محبتی / جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را".

 

این معلم با بیان اینکه ارتباط بین معلمین با دانش‌آموزان یک ارتباط دو طرفه است، گفت: شاید لازم باشد تا قبل از اینکه معلم ارتباط بهتری با دانش آموز برقرار کند، شرایطی را فراهم بیاورد که دانش‌آموزان تلاش کنند احساس و ارتباط بهتری با معلم داشته باشند. آن وقت است که فضا برای ایجاد ارتباط بهتر از طرف معلم فراهم می‌شود.

 

وی تاکید کرد: باید فضاهای آموزشی ما از فضاهای خشک و بی روح به فضاهایی سرشار از انرژی و خلاقیت تغییر کنند و به جای اینکه معلم متکلم وحده باشد و بخواهد کلاس را به تنهایی و با یکنواختی اداره کند، دانش‌آموزان را در هدف‌های آموزشی خود مشارکت دهد و از هوش، استعداد و انرژی آن‌ها به طور مؤثر بهره بجوید.

 

نصیری بیان کرد: برای معلم موفق ویژگی‌های بسیاری می‌توان برشمرد ولی به نظرم اولین و مهمترین ویژگی یک معلم موفق، عشق و علاقه به هنر تدریس و حضور در فضاهای آموزشی و ایجاد ارتباط مفید و مؤثر با دانش‌آموزان است.

 

وی اضافه کرد: معلمی موفق است که از میان متون خشک و بی‌روح، بهترین درس‌های زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزد و بی‌آنکه دانش‌آموزان احساس کنند، فضای تربیتی کلاس‌ها را بر فضای علمی آن ارجح بداند و دانش‌آموزان را به سمت موفقیت در تمامی شئونات زندگی هدایت کرده و سوق دهد.

 

این معلم یادآور شد: علی‌رغم تمامی بیانات بزرگان در طول این چهار دهه بعد از انقلاب که سفارش به تقدم تربیت بر تعلیم شده است، متأسفانه فضای مدارس ما بیشتر به سمت مسائل علمی و آموزشی، سنگینی می‌کند تا به سمت زمینه‌های تربیتی و پرورشی؛ نمونه بارز آن را می‌توان در هزینه‌های سنگینی که برخی خانواده‌ها برای قبولی فرزندان خود در پایه‌های تحصیلی و کنکور متحمل می‌شوند جستجو کرد.

 

معلمان، ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی کشور

یونس بهاروند ایرانیا سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت عالمی نستوه، دانشمندی فرزانه و معلّمی متفکر است که در رشد و توسعه ی تعلیم و تعلم تأثیری بی‌بدیل داشت و در طول عمر با برکت خویش همواره یاری گر و راهنمای جریان پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 

وی افزود: معلّمان قافله‌سالاران کاروان روشنگری‌اند که با مجاهدت خود، تمدن را معماری و جامعه را باغبانی می‌کنند.

 

بهاروند اضافه کرد: تعلیم و تربیت، مأموریتی است که خداوند به پیامبران خود سپرده و اشتغال به معلّمی، عالی‌ترین کوشش برای تشبه به اولیای خداوند است.

 

این مسئول گفت: رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی هر جامعه‌ای مرهون تلاش و کوشش معلّمانی است که همواره با فداکاری های خود در راه بالندگی جامعه در تلاشند.

 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان  یادآور شد: رسالت خطیر پرورش و تربیت انسان‌های پایبند به ارزش های اسلامی و الهی، اخلاق مدار، دیندار، خلاق و فکور دستاورد تلاش معلّمانی است که به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی کشور با تمام همت و اعتقاد خویش در دستگاه عظیم آموزش و پرورش درتلاشند.

 

روز معلم بهانه‌ای است تا به جهت تشکر و پاسداشت زحمات آن‌ها، این روز گرامی داشته شود، البته تنها ۱۲ اردیبهشت روز معلم نیست، هر روز باید قدردان زحمات این قشر باشیم.

گزارش از آرزو جافری

انتهای پیام

مدیر
Author: مدیر
مدیر رسانه : آرزو جافری
سمت : مدیر مسئول

کد خبر : 3603

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوی توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمی شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید